Virgo Blog

Bitmeyen KavgaBu makaleye "Bitmeyen kavga" başlığı attım çünkü gerçekten, arama motorları ile arama motoru optimizasyonu yapanlar arasında bir kavga söz konusu ve bu kavga bitecek gibi de görünmüyor. Hoş "arama motorları" diyoruz ama arama motoru sektöründe ezici üstünlüğe sahip, hatta tekel haline geldiğini söyleyebileceğimiz bir isim var: Google. Arama motoru optimizasyonu da bu nedenle tamamen Google hedeflenerek yapılıyor.

Öncelikle Arama Motoru Optimizasyonu denen hizmet nedir bunun düzgün bir tanımını yapmaya çalışalım:

Arama Motoru Optimizasyonu, bir web sitesinin ve bu web sitesini oluşturan web sayfalarının, Google'daki doğal arama sonuçlarında verimli sıralamalar elde etmesi için yapılan çalışmalar bütününe verilen isimdir. "Doğal arama sonuçları" diyoruz çünkü Google sonuç sayfalarında aynı zamanda ücretli reklamlar da listelenir. Ücretli reklamlar ile elde edilen verim arama motoru optimizasyonu kapsamına girmez.

Verim derken de elbette web sitesine gelen ziyaretçilerin sayı ve kalitesinin yükseltilmesinden bahsediyoruz. Sayı tek başına birşey ifade etmiyor, çünkü web sitesine son derece ilgisiz içerikler (top modellerin fotoğraf galerileri mesela) ekleyerek çok sayıda ziyaretçi çekebilirsiniz. Önemli olan gelen ziyaretçinin sayısı ile birlikte kalitesi, yani web sitenizin gerçek amacı ile ilgili ziyaretçinin gelmesi.

Google Arama Motoru Optimizasyonu'nu sevmez

Bu gerçeğin iyi bilinmesinde fayda var çünkü kaş yapayım derken, kolayca göz çıkarabilirsiniz. Google sektöründeki başarılı konumunu, diğer tüm rakiplerinden daha gelişmiş algoritmalara sahip olmasına borçlu. Bu nedenle de der ki, "ben bu algoritmaları boşuna geliştirmiyorum, hangi web sitesinin üst sıralarda, hangilerinin alt sıralarda listeleneceğine ben karar veririm ve dışarıdan beni yanıltmaya yönelik yapılacak girişimleri hoş karşılamam.".

Mantıklı değil mi?

Arama Motoru Optimizasyonu yapanlar ise açıkça Google'ın sıralamalarını manipüle etmeye çalışırlar. Alın size kavga nedeni.

Google'ın kullandığı algoritmalar sadece sıralamaları belirlemek için değildir, bazı Google algoritmalarının görevi sıralamaları manipüle etmeye yönelik girişimleri tespit etmektir. Arama motoru optimizasyonu yapacağım diye yanlış yollara sapanlar er ya da geç yakalanır ve kah sıralamalarda diplere çekilerek, kah sonuç indeksinden tümden çıkartılarak cezalandırılır.

Dolandırılma riskinin en yüksek olduğu web hizmetidir

Google'da yapılan herhangi bir aramada karşınıza çıkacak olan sıralamalar çok sayıda faktöre bağlı olarak değişkendir. Birkaç örnek vermek gerekirse, Google sizin daha önce yaptığınız aramalar yolu ile ilgili alanlarınızı, coğrafi lokasyonunuzu vesaire bilir ve bunları sıralamaları yaparken kullanır. Bu kadar değişken sıralamalar söz konusu iken, birinin çıkıp tam olarak nasıl çalıştıkları hakkında hiçbir bilgiye sahip olmadığı (olduğunu söylüyorsa ya yalan söylüyordur ya da Google'da çalışan mühendislerden biridir) algoritmalar konusunda kesin ve net vaatlerde bulunması söz konusu olamaz. Arama motoru optimizasyonu hizmeti alınırken bu gerçek iyi bilinmeli.

Web sitesinin hizmet verdiği sektöre bağlı olarak siteye çekilebilecek ziyaretçi sayıları büyük değişkenlikler gösterir. Bazı sektörlerde siteye yüksek sayıda ziyaretçi çekmek mümkün olurken, bazılarında olmaz. Örneğin bir ortopedi kliniğinin web sitesi çok sayıda ziyaretçi alabilir çünkü hedef kitlesi geniştir, öte yandan bu kliniğin kullandığı tıp cihazlarını satan firmanın web sitesine, kısıtlı hedef kitle nedeniyle yüksek sayılarda ziyaretçi çekmek mümkün olmaz. Bu nedenle arama motoru optimizasyonunda ölçümlendirme salt ziyaretçi sayısı üzerinden değil, verim artışı izlenerek yapılmalıdır.

Gerçek arama motoru optimizasyonu, kaliteli bir web sitesi yaratmaktır

Google'ın algoritmaları kaliteyi ölçtüğü için, kaliteli web siteleri Google'da verimli sıralamalar elde ederler, gerçek bu kadar net ve basittir. Kalitesiz bir web sitesini Google'da kalıcı olarak verimli sıralamalara oturtmak mümkün değildir. Zengin ve özgün içerik kullanılan, altyapısı sağlam, kodlaması doğru yapılmış ve güncellenen web siteleri, kaliteli sitelerdir. Mevcut siteniz ile verim alamıyorsanız izlemeniz gereken yol arama motoru optimizasyonu hizmeti peşine düşmek değil, verimsiz web sitenizi kaliteli bir web sitesi ile yenilemek olmalı.

Sevgiyle kalın...

Mustafa Odabaşı

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Mustafa Odabaşı

Virgo'nun kurucu ortaklarından Mustafa Odabaşı, bundan 20 küsür sene önce, bilişim sektörüne profesyonel olarak ADA NET'de adım atmıştır. Cyberspace ile Türkiye'ye internetin gelmesinden çok önce BBS'ler vasıtasıyla tanışan Mustafa Odabaşı, Türkiye'nin ilk ve en geniş mesaj ağı HiTNeT'in de eski SysOp'larındandır. Halen bilgi ve tecrübelerini Virgo'da hizmet üreterek değerlendirmektedir.